Despre Sarcina | Analize si Alimentatie in timpul sarcinii


Dupa ce te casatoresti, inevitabil apare intrebarea : Cand faceti un copil? Pentru cei mai multi dintre proaspetii casatoriti este enervanta aceasta intrebare din mai multe puncte de vedere. Pentru unii chiar nu e o prioritate ca imediat ce s-au casatorit sa faca un copil, unii mai organizati vor sa isi puna chestii la punct astfel incat sa fie intocmai pregatiti (asta in viziunea lor, ca pregatiti nu vor fi niciodata, doar atunci cand se intampla si te afli in fata faptului implinit), iar alta varianta este aceea in care lucrezi din greu la procesul acesta si nu se vad rezultate. Atunci este cel mai frustrant cand trebuie sa ii explici fiecarei bunicute, fiecarei matusi in parte ca natura nu e asa inzestrata cu tine cum a fost cu ele cand soarta le-a oferit vreo sapte, opt copii.

Sarcina pentru cei ce si-o doresc si li se intampla este o mare bucurie, desi la inceput „samanta aceea de mac”, cam asa are forma in primele 3 saptamani, schimba prioritatile parintilor, modul de viata, mamei ii schimba alimentatia si tot ce fac ei si isi propun este ca acel pitic sa creasca in armonie.

Poate ca varianta aceasta in care copilul intarzie sa apara se datoreaza schimbarilor de mentalitate ale tinerilor care nu mai fac copii la varste fragede, optand pentru a avansa in cariera, obtinand astfel un venit mai mare pentu a-si achizitiona o locuinta si a crea confort celui mic.

Modelul reproductiv format din tarile vest europene au influentat modelul reproductiv din Romania din ultimele 3 decenii, si anume cuplurile isi doresc un numar mult mai mic de copii adusi pe lume la o varsta mai ridicata si o proportie din ce in ce mai mare de mame necasatorite.

Daca intre anii 1980-1995, varsta medie la prima nastere este de aproximativ 22 ani, incepand cu anii 1996-1997, varsta medie la prima nastere creste de la 23 ani ajungand in anul 2010 la 26 ani. Desi in anul 2017 cand eram eu insarcinata vedeam la tot pasul femei gravide, statisticile spun ca rata natalitatii a ramas la un prag scazut.

Am fost foarte bucuroasa pe perioada nasterii pentru ca am putut sa fac aceleasi lucruri pe care le faceam si inainte, am condus, am mers in continuare la serviciu si nu doar in primele doua trimestre ci pana in ultima zi de sarcina. Am gatit, am facut curatenie, asemenea unei gospodine desavarsite si nu m-am dat inlaturi de la plimbari lungi si iesiri. Nu poate fi totul perfect, partea cea mai grea a fost in prima luna cand am avut 2-3 episoade de stari de greata si voma, insa au trecut rapid.

Analize in timpul sarcinii:

Am tinut legatura cu medicul curant si am efectuat ecografiile si analizele necesare sa vedem daca suntem compatibili eu si tatal. Primele verificari urmaresc daca suferiti de boli cu transmitere sexuala (Chlamydia, sifilis), de infectii (toxoplasmoza, rubeola, rujeola, infectia primara cu virusul citomegalic), se realizeaza hemoleucograma (importanta pentru depistarea anemiilor), se verifica tensiunea, glicemia etc. Ginecologul va v-a face testul Babes Papanicolau, ecografii pentru a vedea starea sistemului reproducator si va analiza secretiile vaginale.

Ecografiile se vor repeta la un interval de 4-6 saptamani la indicatia medicului obstretician, deasemenea se vor efectua in primul si al doilea trimestru cate o morfologie fetala pentru evaluarea unor eventuale afectiuni fetale, placentare, uterine, renale materne. In cadrul acestor morfologii fetale se verifica bebelusul daca este dezvoltat normal, daca are toate degetele la maini si picioare, daca are sindrom down sau nu, si multe altele, de aceea sunt foarte importante de facut.

Alimentatia in timpul sarcinii (alimente permise si cele de evitat):

In ceea ce priveste alimentatia nu e nimic de speriat, se poate manca peste, somon, pastrav, sardine, acestia contin acizi grasi, omega 3 si ajuta la dezvoltarea ochilor si a creierului bebelusului. De evitat este carnea de rechin, peste spada, acestea continand mercur, de evitat sunt si crustaceele crude, fiind considerate produse cu un grad crescut de perisabilitate.

Daca esti insarcinata nu inseamna ca trebuie sa mananci pentru doi – sau dublu, aceasta conceptie este gresita, trebuie doar sa ai o dieta sanatoasa, variata si echilibrata. Este exclusa de exemplu varianta carnii crude cum ar fi biftec tartar sau somon fume pentru a te proteja impotriva riscului inutil de intoxicatie alimentara. Eu am avut parte de un episod de genul acesta, am plecat intr-o iesire in Bucovina si stiam ca in acel loc se mananca cei mai buni hribi, pe fondul poftei sau al faptului ca nu prea e indicat in sarcina sa mananci ciuperci, cu atat mai putin hribi, m-am ales cu o toxinfectie alimentara. Asa ca, mare grija ce pofte avem!

Tot in sfera, de evitat, putem incadra si branza nepasteurizata, cu mucegai sau de burduf, acestea contin bacterii periculoae din genul Listeria. Nici pestele crud si fructele de mare, sushi, stridii nu sunt permise.
Sa nu mai zicem de alcool, de evitat complet deoarece ajunge direct in cordonul bebelusului prin placenta si afecteaza direct dezvoltarea celulara a creierului, interdictia continua si pe timpul alaptarii. Consumul de cafea nu este interzis daca nu depaseste maxim 200 mg cafea per zi, la fel si cola, mai putina.

Asa cum va spuneam, am avut o sarcina usoara, asa usoara ca ma gandeam ca va mai urma una :).... nu va mai fi. Pe perioada sarcinii am avut o serie de evenimente cum a fi nunti, botezuri si asta poate ca a fost un pic cam incomod, o noapte intreaga pe scaun, nu e chiar asa confortabil, si la serviciu tot pe scaun stateam dar exista o canapea de mare ajutor cand aveam nevoie sa ma intind.

Tot pe perioada sarcinii am amenajat o camera de la zero, a fost o placere, de obicei imi place sa fac lucruri cu mainile mele si sa vad rezultatul, asa ca l-am ajutat pe tatic sa monteze pat, dulap, noptiere. Cred ca de aici si atractia lui piticot pentru surubarit, pentru plimbari cu masina si in aer liber, imi place sa cred ca a imprumutat din pasiunile noastre.

Sentimentele ce te cuprind pe perioada sarcinii nu sunt usor de descris, e un amalgan de bucurie cu dragoste si blandete mai ales cand simti miscarile "gandacelului" si incerci sa vorbesti cu el si sa il mangai. Ciudatenia cea mare atunci cand esti insarcinata este ca ai asa un chef sa faci chestii pe care de regula nu le faceai inainte, cum ar fi sa joci tenis, sa escaladezi un munte, sa bei bere si lista poate continua.

In incheiere va pot da ca pont cel mai mare beneficiu de a fi insarcinata: ai prioritate oriunde mergi, nu mai stai la cozi!!!

Care a fost experienta voastra in timpul sarcinii?

Poza din acest articol este oferita gratuit de catre Pexels

Comentarii