Cum alegi numele copilului | Nume traditionale vs Nume moderne


Astazi voi vorbi despre cum alegem numele copilului, principii, traditii, va voi spune cum am ales noi numele bebelusului nostru si ce nume consider ca vor fi la moda anul viitor.

In traditia romaneasca si crestineasca se aleg doua nume copilului, un nume de sfant, care il va ajuta si proteja in viata pe copil si al doilea nume ar trebui sa fie cel al nasului (numele copilului nasului)sau numele sfantului din ziua in care s-a nascut copilul.

In perioada in care m-am nascut eu, aceasta traditie inca se pastra, am primit doua nume, unul de sfant si celalalt nume dupa bunicul meu si ii multumesc nanei mele pentru acest upgrade frumos al numelui din Dumitru (numele bunicului) in Diana. E frumos sa pastram numele vechi, daca as fi fost baietel numele de Dumitru mi-ar fi facut placere sa il port, nu stiu daca as fi facut fata provocarii "Dumitra". Copil fiind, numele poate avea o influenta mare asupra dezvoltarii personalitatii, de aceea noi, parintii, avem o mare responsabilitate in alegerea prenumelui.

De cand sunt mica am dezbatut problema cu numele copiilor in joaca, imi imaginam cum ar suna la batranete numele astea exotice pe care le mai auzeam punandule apelativul "baba" (deseori folosit in mediul rural) in fata sa vedem cum va suna. Faceti si voi un exercitiu de imaginatie cu numele vostru sau cel mai modern pe care il stiti, va fi fun, va veti amuza. Puteti incerca si cu apelativul "mos".

Au fost perioade lungi in care trendul numelor precum Andrei si Andreea au fost in topul preferintelor parintilor, apoi a urmat in perioada 2000-2005 era „Alexelor” si derivate din acesta precum Alesia, o generatie intreaga, am intalnit cazuri de clase cu cate 5-6 fete cu acest nume. Nici trendul numelor de baieti precum David si Darius nu au fost mai prejos, ai fi avut impresia ca parintii au ramas in pana de idei.

Perioada cea mai interesanta a fost cea in care telenovele erau la mare cautare, mamele insarcinate isi alegeau numele personajelor preferate din aceste filme, asa au aparut nume precum Morena, Casandra, Isabela, Rebeca, Rahela. Ce e drept, Rebeca si Rahela sunt nume din biblia crestin ortodoxa, insa nu stiu sa va spun si criteriul prin care au fost alese , daca numele a fost ales pe criterii religioase sau telenovelistice.

Odata cu globalizarea si intrarea Romaniei in UE in anul 2007, emigrari in masa au fost catre tari precum Italia si Spania, tari latine ca si noi, iar romanilor le-au placut numele acestora si le-au pus copiilor lor. Unii au ales nume straine in ideea ca nu se vor mai intoarce acasa si au considerat ca se va integra mult mai usor in societate copilul cu un nume strain, de-al locului, iar altii doar pentru ca li s-a parut cool. Iar la intoarcerea acasa a acestor copii, pentru a invata in Romania, fac sa para clasele un cocktail cu de toate in materie de prenume. (Ionut, Ricardo, Andreea, Rahela, Vlad, Matteo, si lista poate continua)

Trenduri au fost multe si nu intotdeauna s-a incercat pastrarea culturii si traditiei romanesti de a duce nume frumoase mai departe, defapt imi dau seama ca la fel ne purtam cam in orice imprejurare atunci cand vine vorba de valorile noastre, avem tendinta sa le renegam. Poate ar trebui sa nu mai imprumutam numele altor tari ci sa preluam si noi modalitatea lor de a-si alege numele.

De exemplu italienii, ca tot ne plac numele lor, ei pastreaza traditia si pun numele copiilor dupa bunicii acestora, cel putin in partea Siciliei. Cele mai populare nume sunt: Emma, Elisa, Sebastiano, Cristian, Maria, Sofia, Edoardo

Spaniolii au cam aceeasi traditie, pun numele copilului dupa bunici, cel putin primul copil ajunge sa aiba chiar si 4 nume, parintii sa fie siguri ca nu supara nici un bunic in eventualitatea in care nu mai ajung la al doilea copil. Un nume de fetita ar putea suna cam asa Maria Clara Luisa Dolores , iar cel de baiat Jose Manuel Francisco Antonio.

In Germania traditia ramane valabila, se folosesc aceleasi nume specifice tarii, in schimb, ei isi aleg numele si dupa insemnatate sau dupa cum si-ar dori sa fie copilul si cauta un nume potrivit pentru acesta.

Anglia, o tara renumita prin traditiile sale, parintii alegand doar nume traditionale copiilor lor precum : Alison, Christina, Edith, Jackson, Oliver, Ethan

Despre Franta nici nu incape vorba sa adopte nume straine pentru copii lor, atat de patrioti sunt ca folosesc regulile lor de pronuntie atunci cand spun numele unui strain. Un exemplu relevant este numele lui Michael Jackson pe care ei il pronunta "Misel Jacson" (am scris pronuntia). Exemple de nume frantuzesti: Alain, Albert, Alexandre, Benjamin, Bernard, Emanuel, Fabien, Fabrice, Joseph, Adele, Anastasie, Antoinette, Beatrice, Denise, Eleonore, Elise, Gabrielle, Gisele, jacqueline.

Conform Institutului National de Statistica, la nivelul tarii topul numelor sunt urmatoarele:
Pentru fete: Ana-Maria, Maria, Andreea, Alexandra, Ioana, Elena, Maria Alexandra, Denisa, Bianca Maria, Georgiana;
Pentru baieti: Andrei, Alexandru, Stefan, David, Mihai,Ionut, Florin,Daniel, Gabriel, Matei.

Nou intrate pe listele de preferinte intocmite de viitorii parinti sunt nume ca Eva, Eliza, Lidia, Miriam, Rebeca, Sara, Isabela, Elisabeta, Felix, Filip, Luca, Iacob, Cristian, Iosif sau Toma.

Aceste principii despre care v-am vorbit au stat si la baza alegerii numelui copilului nostru, Stefan. Pe langa faptul ca am tinut cont de traditie, sa fie un nume romanesc si un nume de sfant, am dorit sa ii pun un singur prenume deoarece eu am experienta celor doua nume si prin natura job-ului am avut multe documente de completat, iar asta mi-a complicat putin existenta, asa ca am concentrat toate principiile si s-a nascut ideea de Stefan.

Este nume traditional romanesc, nume de sfant, nume international in caz ca va studia in strainatate. As putea spune ca o influenta subtila a fost si o plimbare la Iasi in perioada dinainte de a ramane insarcinata, de sfantul Stefan treceam pe langa Statuia lui Stefan cel Mare de la Podul Inalt si am oprit, am facut poze, apoi pe tot drumul la orice pas era vorba despre Stefan cel Mare si noi multa vreme ne-am amuzat pe treaba asta.

Nu am ales sa ii punem prenumele nasului de botez deoarece e acelasi nume cu al tatalui si nu am vrut sa cream o confuzie mai mare atunci cand il strigam.

Pe lista noastra de nume de baieti preferate ar mai fi fost: Mihai, Vlad, Vladimir, Cristian, Alexandru.
Nume de fete preferate: Eva, Anastasia, Ilinca, Lia, Ana, Maria, Delia.

Inainte de a afla sexul bebelusului, imi imaginam ca va fi fetita si ca o va chema Eva, imi plac mult numele scurte, asta pana a aparut sotul si mi-a spulberat orice idee asemanand numele de Eva (cel mai pur nume) cu numele unei persoane publice cu o reputatie indoielnica, a spus ca ii pare rau dar el nu ii poate pune numele copilului lui - Eva. Noi nici nu stiam ce va fi copilul, fetita sau baietel dar deja aveam un adevarat debate, incercam sa ii dau exemple si de alte personalitati cu adevarat remarcabile ce poarta acest nume, cum ar fi Eva Mendez sau Eva Longoria. Soarta a facut pace intre noi si ne-a oferit un baietel, iar numele l-am ales impreuna fara sa supunem la vot, ne-a placut amandurora din prima.

La nivelul tarii se vede ca numele romanesti primeaza, cu toate acestea, mediul urban sau in orasele dezvoltate, preferintele parintilor pentru prenumele copiilor sunt cu totul altele decat cele la nivel national. In aceste orase se resimte cel mai mult influenta altor nationalitati in ceea ce priveste prenumele alese la nastere de parinti.

Va doresc sa alegeti cele mai potrivite nume pentru copiii vostri, sa le poarte cu mandrie indiferent de modul in care l-ati ales. Asteptam sugestii cu numele voastre preferate si idei pe baza carora ati ales numele copilului vostru.

Va multumesc ca va rupeti din timpul vostru pretios si acordati atentie articolelor mele.
Va imbratisez cu drag, Diana #FunMami

Poza din acest articol este realizata folosind material gratuit oferit de Pixabay.com rezultatul final apartine ©FunMami.com

Comentarii